Světový den srdce

Zdroj: Isifa/Thinkstock
Světový den srdce, který se zaměřuje na prevenci kardiovaskulárních onemocnění, se každoročně připomíná poslední zářijovou neděli. Letošní ročník, který připadl na 29. října, se zaměřil na prevenci srdečních onemocnění u žen a dětí. Součástí této prevence je zdravá strava, fyzická aktivita a nekouření.

U žen se infarkty a další nemoci srdce vyskytují ve srovnání s muži jenom zřídka. Ovšem pouze do určitého věku. Ženy jsou totiž před tímto typem nemocí chráněny svými pohlavní hormony. Jakmile přichází klimakterium, estrogeny ubývají, riziko onemocnění se zvyšuje a později může být dokonce vyšší než u mužů.

Odborníci tvrdí, že z 80 % způsobují nemoci srdce a cév faktory, které dokážeme sami ovlivnit, to znamená ty související s naší životosprávou.

Rizikové faktory srdečních onemocnění

  • kouření
  • obezita
  • špatná strava
  • nízká tělesná aktivita
  • vysoký krevní tlak
  • vysoký cholesterol
  • cukrovka
  • vyšší věk

Jak riziko kardiovaskulárních chorob snížit

V případě srdečních a cévních onemocnění je velmi důležitá prevence, která by ovšem měla začít co nejdříve. Ženy by měly dávno před tím, než se objeví menopauza, omezit alkohol a kouření, obohatit svůj jídelníček o potraviny, které prospívají srdci, a naopak vypustit ty škodlivé. Nezbytnou součástí prevence je také zdravý pohyb. U dětí je dobré zaměřit se na správnou životosprávu od malička.

Jídelníček pro zdravé srdce by měl obsahovat ovoce, zeleninu, vlákninu a tuky, které obsahují nenasycené mastné kyseliny.

Tuky zdravé pro srdce

  • rostlinné oleje
  • ořechy
  • semínka
  • tučné ryby - sleď, makrela, losos, sardinka, tuňák, sumec

Tuky nezdravé pro srdce

  • máslo
  • sádlo
  • uzeniny
  • tučné maso
  • tučné mléčné výrobky
  • zákusky
Světový den srdce patří do témat

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Adresář

Diskutujte na téma Srdeční choroby

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku